Play by the rules like the Greeks

Godafton!
Är nu tillbaka från en hejdundrande roadtrip i vårat vackra land sverige. Har hunnit med så mycket spännande på en vecka att jag inte ens vet var jag ska börja!
men från början kanske skulle vara det smartaste.

Okej, resan börjar med att jag och lillegerd sätter oss på bussen till trysil inte många timmar efter att planet landat från turkland. I trysil blev vi upphämtade för att åka till Lima av en riktigt Lima bo kan även figurera som lillegers pappa. han var en hemskt trevlig karl som lagande en ljuvlig sei med spinat och potatis. på vägen fick vi även uppleva Limas största se världhet, Hökkin e hä söm stånd å das utta fe konsum? Jo Dansken!

Efter vårat lilla mat stop beger vi oss hem till Ulla (lillegerds mamma) för att överaska henne med buller och brak. Vilken kvinna! en riktig dalamor! målar dalahästar, har 5 katter, lagar hemskt god husmanskost och allt detta i ett litet hus som borde göras om till ett museum som visar hur en ursvensk människa ska leva!

Tog en tripp till det lokala ålderdomshemmet och hälsade på lillegerd morfar. Kan tänka mig att vi med våra ljuvliga spongebob diadem och konstiga kort poser gav dom något att le åt en stund. Hoppas jag i alla fall.

Tog en sväng in på det lokala konsum och vem står inte där! inte för att jag visste det då men jag blev iformerad om det senare att det var självaste sixten jernberg!

Sen hoppade vi i i Erna flank och började våran roadtrip, första anhalt min ljuvliga hemstad Karlstad. men först ett stop på den lokala macken för att serva bilen. oj vad jag lärt mig mycket. tex att om bilen är gjord efter 78 så behöver man inte blyersättningen i bensinen, var kylaren sitter och vilken nivå det ska vara på vattnet, hur man fyller på spolarvätska.. mm
sen gick erna som den trevliga mannen på macken uttryckte sig som spjut!

väl framme i Karlstad ska vi överaska min Mamma, det gick inte. hon har ju på gamla dar utvecklat någon form av synskhet så hon visste redan att vi skulle komma.
men det var trevligt ändå. Vi fick paj och sen skulle jag och lillegerd göra karlstad by night. Försök er inte på det. Karlstad by night på en måndag kväll är inte mycket att hänga i julgranen.

Nästa dag gjorde vi lite karlstad shopping och åt en mycket god lunch med min kära far på lysåsen, brukets lokala lunch restaurang och sen ett studie besök på bruket. Sen träffade vi mina älskade underbara vänner! OM jag gillar er.
satt tyvärr ute och tjattrade lite länge på Emmas balkong och lille sköra Gerd klarade lite detta hon är ju inte lika hård som vi värmläningar så nästa morgon vaknade hon med nackspärr.
Vi var standsatta i karlstad yttligare en dag, men fick mer kvalitetstid med mina underbara vänner, lillegerd fick se färjestads hem arena och det är minsan inte fyskam! sen såg vi idol och åt skorpor.

Nästa dag var lillegerd såpass återhämtad att vi kunde rulla vidare med Erna. Först en trevlig fukost med en Snickare som hette Niklas som så snällt kom och vålgästade oss lite vid frukostbordet. Aldrig träffat karln men vad gör det? vill han äta sin lunch med två främlingar i någon annans hem så ska han väl göra det. I värmland gör man ju lite som man vill:)

Sen rullade vi i alla fall vidare mot Göööteeboorg! Allt gick strålande bra tills vi ska hitta stinas lägenhet på hissingen. Eller nej föresten vi ville åke igenom hela göteborgs centrum,missa ett par avfarter,bli påkörda bakifrån det var planen hela tiden. Jag måste vara världens bästa sidekick och lillegerd världens bästa bilförare!
Vi hittade i alla fall stina tillslut! och då var vi helt slut.
Vi drack en öl. köpte lite godis, såg på tv och somnade sött.

Nästa morgon bar det ner till stan. Jag och lillegerd hade planerat hela tiden att stämpla biljetten fel så vi var tvungna att gå av när någon vänlig själ skriker att det kommer kontrolanter, och sen att gå till fel kyrka som vi skulle möta stina och bullis vid.
En trevlig Brunch med Bullis, stina och Linn, OM jag gillar er! och sen lite shopping.

På kvällen blev det tacos med en vän till stina, sen oktoberfest och en litet utgång i götet. självklart lite offentlig kissning och ett rejält äta upp restena kalas på natten!

Nästa morgon bar det vidare mot borås. En köttbulle middag på köttbullehuset och en strålande fickparkering senare satt vi inte jätte pigga och inte jätte snygga i Lisens och luddes soffa redo för ännu en oktober fest.
men det blev det!
Ut i byn till hette det vimmel? där jag fick träffa Ems, Josefinebäret och en massa andra mongo boråsare.
Sen skulle vi vidare till XoY, efter som jag är en lätt spontan person så längst fram i kön på XoY ändrar jag mig och hamnar i stället på en hemskt trevlig MCklubb där det lokala glamrockbandet spelade, man fick köpa öl i bruk och röka inomhus. Det var en upplevelse. specielt när bandidos italenaren i 40 års åldern kommer fram och viskar något spännade i mitt öra.
Sen bar det hem för vissa av oss,andra av oss uppskattade Mckillarnas hårda och brutala sätt.

Dagen efter hade vi en underbar bakis dag som Ludde så vackert lovat oss.. men en inte jätte bra film och massa gott och smaska på!

Sen var det dags att Rulla hemmåt!
Jag och lillegerd planerade självklart att svänga åt fel håll och åka ca 20 minuter mot göteborg igen och sen att virra runt i världens minsta håla vårgårda som har en huvudled som sluar i en skog. Innan vi hittar rätt avfart och åker som ett spjut mot karlstad.
I karlstad stannar vi dock inte länge, bara så vi hinner äta en bulle och hämta min hårborste och krama lite på min mamma innan vi åker vidare mot Lima igen!

Efter en god natts sömn, stuvade makaroner och falukorv till frukost, En massa snö i sälen så är vi tillbaka i oslo.

Här sitter jag nu, redo för mitt nya liv som grek.
eh ja.. lillemor och jag har kommit på att vi ska leva som grekerna , vi hörde ett radioprogram någonstans på vägen om att dom lever längre. så nu ska vi vara positiva, älska alla, äta färskt god mat, massa grönsaker, dricka och festa en massa och röka som borstspindlar. ev kanske vi skippar det sista..

men nu är det nog dags för sängen ska nämligen upp och ta en morgonpromenad innan jobbet i morgon!

puss

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback